Integritetspolicy

1 Allmänt

Din integritet är viktig för oss och vi vill alltid vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras och du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.kopmannaforbundet.se

Vi försöker alltid vara så tydliga som möjligt med hur vi behandlar dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy? Välkommen att kontakta oss! Du kan nå oss genom att mejla till stiftelsen@kopmannaforbundet.se

2 Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Svensk Handel Stiftelsen Köpmannaförbundet (”Stiftelsen”), org. nr 802426–4049, med adress Regeringsgatan 60, 111 56 Stockholm, är personuppgiftsansvarigt för de personuppgifter som du lämnar till oss.

3 Personuppgifter som vi samlar in från dig

Vi kan samla in olika typer av personuppgifter om dig i samband med att du ansöker om bidrag, deltar i våra events, kontaktar oss vid frågor eller vid andra kontakter med oss.

4 Personuppgifter som samlas in från annan källa

Förutom personuppgifter som du själv lämnar till oss kan vi också samla in personuppgifter från andra källor. Vilka personuppgifter vi samlar in från dig och från vilken källa vi har hämtat uppgifterna ser du i tabellen nedan.

Källa för insamling Typ av personuppgifter
Offentliga register eller upplysningsföretag Namn, kontaktuppgifter såsom adress, e- postadress, telefonnummer och företagsuppgifter.
Stiftelsens huvudmän och andra samverkansbolag och handelsföreningar Namn, kontaktuppgifter såsom adress, e- postadress, telefonnummer och företagsuppgifter.

5 Vilken personuppgift, för vilket ändamål och med vilken laglig grund?

Personuppgifterna som du har lämnat till oss och som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I detta avsnitt förklarar vi varför vi använder dina personuppgifter, ger exempel på behandlingar som vi utför för att uppfylla ändamålet, vilken laglig grund som vi baserar behandlingen på, mottagare som vi delar uppgifterna med samt hur länge vi sparar dem.

5.1 Administration av bidragsansökningar

Vi ger bidrag till organisationer eller personer för projekt och satsningar som främjar handelns utveckling. I samband med att du eller din organisation ansöker om bidrag behöver vi behandla dina personuppgifter för att på olika sätt administrera, handlägga och bedöma din bidragsansökan.

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi tar emot och registrerar ansökningar om bidrag som inkommit till Stiftelsen.
    • Vi bedömer din ansökan om bidrag.
    • Om vi behöver kompletterande information för att kunna bedöma din ansökan om bidrag kan vi kontakta dig och begära komplettering av din ansökan.
    • Vi kommunicerar med dig om din ansökan om bidrag beviljats eller inte.
    • Vi betalar ut bidrag till angivna bankkontouppgifter.

• Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer
    • Bankontouppgifter för utbetalning av bidrag
    • Personuppgifter som du har angett i din ansökan om bidrag

Laglig grund

Vårt och din organisations berättigade intresse av att vi ska kunna administrera ansökningar om bidrag.

• Webbplats
      • Ansökningsportal
    • Banker

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om senast 3 år från utgången av det kvartal då ansökan kom in till oss.

5.2 Uppföljning av användning av beviljat bidrag

För att säkerställa att Stiftelsens medel använts för rätt ändamål följer Stiftelsen upp hur beviljade och utbetalda bidrag har använts. I samband med detta behöver vi behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi begär in underlag från dig om hur Stiftelsens bidrag har använts. Exempelvis kan vi be dig inkomma med en skriftlig redogörelse för hur bidraget använts. Vi kan även begära in exempelvis fakturor, kvitton, bilder, referenser, intyg, certifikat eller examensbevis.
    • Vi granskar underlaget för att bedöma om bidraget använts i enlighet med din ansökan om bidrag.
    • Vi kommunicerar med dig kopplat till resultatet av vår uppföljning.

• Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer
    • Uppgifter från insänt underlag, t.ex. namn och personnummer

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att säkerställa att Stiftelsens utdelade bidrag används för rätt ändamål.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om 1 år från utgången av det kvartal underlaget inkom till oss.

5.3 Marknadsföring och kommunikation

För att du ska kunna få ta del av våra senaste nyheter om vår organisation, t.ex. om vilka möjligheter det finns att söka bidrag hos oss, kan vi marknadsföra och skicka kommunikation om Stiftelsen och Stiftelsen verksamhet i olika kanaler, t.ex. genom e-postutskick eller annonsering via vår hemsida och sociala medier. För att kunna marknadsföra oss behöver vi ibland behandla dina personuppgifter.

Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter under rubriken ”Allmänt”).

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi skickar direktmarknadsföring via e-post.
    • Vi annonserar via vår hemsida och sociala medier.
    • Vi skickar inbjudningar till event.

• E-postadress
    • Bilder på bidragsmottagare

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra vår organisation och vår verksamhet.

• Webbplats
    • Annonseringsplattformar i form av sociala medier

Lagringstid

Det som inträffar först av (1) att du invänder mot vår marknadsföring eller (2) avregistrerar dig från vår marknadsföring.

5.4 Events och liknande aktiviteter

Ibland vill vi anordna events eller liknande aktiviteter. I samband med detta kommer vi att behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi registrerar ditt deltagande i vårt event eller liknande aktivitet.
    • Vi kommunicerar med dig innan och efter ett event. I dessa fall kan vi skicka bekräftelse på anmälningar, information om eventet som du behöver veta om, frågor eller utvärderingar.

• Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer
    • Uppgifter lämnade i utvärderingar av event

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna genomföra, administrera och utvärdera våra event.

Laglig grund för specialkost

Om vi erbjuder mat i samband med våra event eller liknande aktiviteter kommer vi be om ditt föregående samtycke.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till tre år efter utgången av det kvartal som eventet (inklusive ev. utvärdering) genomfördes.

5.5 Besvarande av frågor

Vid alla kontakter med oss kommer vi att göra vårt bästa för att ge dig så bra hjälp som möjligt. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ned i denna integritetspolicy. För att kunna besvara dina frågor behöver vi behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

Vi kommunicerar med dig och besvarar dina frågor som du skickar till oss via telefon, e-post och post. Det kan t.ex. vara frågor om Stiftelsens krav för att bevilja bidrag eller frågor som du ställt kopplat till din ansökan om bidrag eller ansökningar om bidrag i allmänhet.

• Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer
    • Uppgifter om din ansökan om bidrag
    • Ärenderelaterade personuppgifter, t.ex. din korrespondens med oss.

Laglig grund

Vårt samt din organisations berättigade intresse av att vi ska kunna besvara dina frågor relaterade till Stiftelsens verksamhet, inklusive bidragsutdelning.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 1 år från utgången av det kvartal som frågan inkom.

5.6 Uppfylla krav i rättsliga förpliktelser

I vissa fall kan vi behöva behandla personuppgifter om det finns särskilda skyldigheter i lag. Vissa av dessa lagar kräver att vi behandlar dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi vidtar åtgärder för att efterleva förelägganden eller liknande beslut enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut.
    • Vi dokumenterar transaktioner i enlighet med bokföringslagen.
    • Vi dokumenterar och utreder transaktioner enligt penningtvättslagen.

• Personnummer
    • Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
    • Utbetalningshistorik
    • Din korrespondens med oss

• Myndigheter
    • Revisions- och bokföringsbolag

Laglig grund

För att uppfylla krav i rättsliga förpliktelser.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas under den tid som är nödvändig för att uppfylla den relevanta rättsliga förpliktelsen eller i enlighet med gällande lagkrav. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att vi måste lagra viss information om utbetalning av bidrag i 7 år.

5.7 Analysera, utveckla och förbättra vår verksamhet

I syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet kan vi använda personuppgifter för att ta fram statistik och liknande underlag som behövs som beslutsunderlag för detta ändamål.

Behandlingar som utförs för ändamålet

Vi tar fram underlag i syfte att utvärdera och förbättra vår verksamhet och bidragsutdelning.

Kategorier av personuppgifter

• Korrespondens och feedback avseende vår verksamhet
    • Information om ansökningar om bidrag (t.ex. adresser avseende ansökningar som har beviljats)

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna använda personuppgifter för att utveckla, förbättra och utvärdera vår verksamhet.

Mottagare av personuppgifter

Vi delar inte dina uppgifter för detta ändamål.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om senast tre år från utgången av det kvartal som ansökan om bidrag inkom till oss.

5.8 Säkerhetsarbete och för att förebygga, förhindra och utreda brott

Vi arbetar med säkerheten i våra digitala miljöer och för att förebygga, förhindra och utreda brott kopplat till bidragsansökningar och utbetalning av bidrag. För att uppfylla detta ändamål behandlar vi dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

• Vi kontrollerar, utreder och förhindrar (misstänkta) bedrägerier eller andra lagöverträdelser.
    • Vi vidtar åtgärder för att förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier.
    • Vi vidtar åtgärder för att skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång.

Kategorier av personuppgifter

• Uppgifter från din ansökan, t.ex. namn, personnummer, kontaktuppgifter såsom adress, e-postadress och telefonnummer, projektbeskrivning och övriga uppgifter som du lämnat
    • Uppgifter som ingår i underlag avseende hur bidrag har använts
    • Uppgifter som du lämnat vid korrespondens med oss
    • Uppgifter om utbetalning av bidrag

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att utföra säkerhetsarbete och förebygga, förhindra och utreda misstänkta brott.

• Webbplatsleverantör

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om senast 1 år från utgången av det kvartal som ansökan inkom. Om vi misstänker missbruk att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändigt för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk, se punkt 5.9.

5.9 För att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk

Ibland kan tvister uppkomma där vi behöver kunna utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Det kan t.ex. gälla vid tvist om beslut om utdelning av bidrag eller om återbetalningsskyldighet vid utdelat bidrag enligt våra Allmänna villkor. I samband med sådana ärenden kan vi behöva behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

Vi använder de personuppgifter som krävs för att kunna hantera den relevanta tvisten. Detta kan röra tvist om återbetalningsskyldighet vid utdelat bidrag enligt våra Allmänna villkor.

• Uppgifter som ingår i underlag avseende hur bidrag har använts
    • Uppgifter som du lämnat vid korrespondens med oss

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

• Juridiskt ombud
    • Motparter

Lagringstid

Under den tid som det finns risk för tvist. Vid bedömning av hur länge det finns risk för tvist ser vi till preskriptionstider enligt tillämplig lag som gäller för olika tvister.

6 Vem vi delar dina uppgifter med

Ibland kommer vi att behöva lämna ut dina uppgifter till andra företag. Detta kan vara när vi anlitar andra företag för att hjälpa oss med våra leveranser, IT-system eller lagring av personuppgifter (molntjänster). Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får bara lov att behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner.

Utöver detta kan vi också lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande företag som är självständigt personuppgiftsansvariga:

• Statliga myndigheter (polisen, Skatteverket eller andra myndigheter), om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott,
  • Banker, och Revisons- och bokföringsbolag.

Mer detaljerad information om kategorier av mottagare som får ta del av dina personuppgifter hittar du i tabellerna under punkten 5. Vi vill göra dig uppmärksam på att dessa mottagare endast får ta del av dina personuppgifter om det är nödvändigt för att kunna utföra deras uppdrag. De kategorier av mottagare som anges relaterat till varje ändamål får per automatik inte ta del av alla personuppgifter som används för det specifika ändamålet.

7 Tredjelandsöverföringar

Vi lämnar inte ut personuppgifter till länder utanför EU/EES.

8  Dina rättigheter

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.

Din rätt till tillgång

Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Din rätt till rättelse

Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas.

Din rätt till radering och begränsning

Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.

Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring)

Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig.

Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten

Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se

Hur utövar jag mina rättigheter?

Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss stiftelsen@kopmannaforbundet.se